A Szlovák Paradicsom - Túraajánlatok: a Hernád-áttörés

A Hernád-áttörést is sorolhatnánk a kanyontúrák közé, azonban kiszélesedő folyami jellege miatt érdemes mégis elkülöníteni ezt a túrát. Az itt még nem olyan nagy vízhozamú Hernád folyó Podlesok településtől nem messze lép be a Szlovák Paradicsom sziklaszurdokai közé és egészen Csingóig (Cingov) kanyarog a szűk kanyon közé zárva. Két klasszikus körtúrát és egy könnyed sétát ajánlunk mindenkinek, aki szeretné megismerni ezt a méltán szép természeti látnivalót.

Cingov (Csingó) - Tomasovsky vyhlad (Tamásfalvi-kilátó) - Cingov

Hernád-áttörésMiután autóinkat leparkoltuk Cingov üdülőövezet parkolójában, a kék jelzésen indulunk a Hernád-áttörés nyugati végéből. Utunk végig a Hernád szűk völgyét követi, míg el nem érjük a Biely potok (Fehér-patak) völgyének bejáratát. Előtte barátságos rétről nézhetünk fel a Tamásfalvi-kilátó sziklapárkányán sütkérező turistáira, akik ebből a távolságból egészen eltörpülnek.
Miután átkeltünk a Biely potok kis hídján, jobbra meredek sziklák oldalában haladunk. Pár méter után elágazáshoz érünk. Itt követjük lefelé a zöld jelzést. Újabb híd következik, ami a Hernádon ível át. Az ezt követő elágazás választási lehetőséget kínál fel:

Hernád-áttörés- tovább haladunk a kék jelzésen, ahol bizonyos szakaszokon fémtálcákon egyensúlyozva lépkedünk majd a Hernád “felett”. Ez legalább plusz egy órát vesz igénybe. Ha itt haladunk tovább, a Letanovsky Mlyn (Létánfalvi malom) kiszélesedő kis rétjére érünk. Jobb kézre követjük a piros jelzést. Egy rövid szakaszon gyalogolunk az erdészeti úton, közben figyeljük jobb kézre a sárga jelet, ami felvezet minket az előbb még utunkat kísérő sziklaormok peremére. Itt már a sárgán gyalogolunk, lépteinket barátságos kis erdő és bal kézre a fel-felbukkanó szepességi panoráma színesíti. Bal oldalon lágy lejtő, de mi ismét betérünk az erdőbe egy 90 fokos fordulattal. Becsatlakozunk a zöld jelzésbe és jobbra követjük ki sziklákon lépdelve felfelé. Innen már csak pár perc a kilátó, ahol a Paradicsom egyik legszebb panorámája fogad. Belátni innen a vadregényes Biely potok szurdokába, bal kézre a Csingó felé néha komótosan folydogáló, néha felgyorsult vízű Hernád áttörésébe. Ha a kilátónál jobbra tekintünk, jó időben feltűnnek a Magas-Tátra havas hegycsúcsai is.

- vagy kihagyjuk ezt a kalandos szakaszt, rövidítünk, és a meredek hegyoldalnak tartva a zöldön felkapaszkodunk a Tamásfalvi-kilátóba.

Innen a sárga jelzésen folyamatos szintcsökkenéssel térhetünk vissza parkolóhoz. Az ifjúsági tábornál figyeljük a jelzéseket, mert kiérve a kis rétre jobb kézre folytatódik a jelzés a kis tisztás túloldalán.

Podlesok - Letanovsky Mlyn (Létánfalvi malom) - Podlesok

Hernád-áttörésA Hernád-áttörés másik túráját Podlesok üdülőövezet parkolójából érdemes kezdeni. Kezdetben bal kézre a kék jelzést követve bitumenezett úton haladunk. Jó időben feltűnnek innen a Magas-Tátra csúcsai is. Ezt követően egy vizenyős meder mellet araszolunk fel lehet kerülgetve a fák gyökereit. Hirtelen barátságos kis tisztásra érünk. Érdemes pár lépéssel felszökkenni a jobbra található sziklára, így belátunk a Hernád szurdokába is. A kis hídon átkelve jegyszedő bácsi (vagy néni) szedi a “ vámot” tőlünk. Vastálcás hídon folytatódik utunk. Ezt követően a hol kiszélesedő, hol leszűkülő folyóparton haladunk folyamatosan fel-le lépcsőzve. Az elkeskenyedő sziklás partokon több vastálcás átkelési lehetőségen is túl kell jutnunk majd. Ez a Hernád-áttörés igazi eszenciája! Kb. 2 órás menetelést követően elérjük a kiszélesedő Letanovsky Mlyn (Létánfalvi malom) kis tisztását. Balra kanyarodunk a piros jelzést röviden követve. Hirtelen bal kézre meredek lejtő következik, melyet a sárga jelzés mutat. Itt haladunk a szerpentinen, míg el nem érjük az előbbi sziklák felső szintjét. Az útvonal itt végig a sziklaszirteken visz minket, miközben szinte folyamatos rálátásunk nyílik az idefelé vezető utunkra, csak ezt mi már a mélyben figyelhetjük meg. A sárga jelzés vége egy ereszkedést követően a jegyszedő bódénál zárja kört. Innen ugyanazon az útvonalon térhetünk vissza autóinkhoz.

Szepestamásfalva (Spisske Tomasovce) - Tamásfalvi-kilátó (Tomasovsky vyhlad)

Tamásfalvi-kilátóHa nagyit, pici babát vagy olyan személyt viszünk magunkkal a Szlovák Paradicsomba, akivel nehéz a haladás és csak egy kis látványos sétára vágyunk, akkor annak ezt a "túrát" ajánljuk figyelmébe. Parkoljuk le autónkat Spisske Tomasovce (Szepestamásfalva) településénél és sétáljunk fel kényelmesen a nem túl meredek zöld turistajelzésen a Tamásfalvi-kilátóba. A visszaút történhet ugyanitt, vagy picit meghosszabbítva sétánkat egy darabon a sárga, majd balra fordulva a kék jelzésen.

Kisgyermekkel történő kirándulásnál természetesen figyeljünk oda, hogy ne maradjon a gyermek felügyelet nélkül. A sziklapárkányon semmilyen védőkorlát nincs, éppen ezért semmiképp ne tévesszük szem elől csemetéinket!

Sztuparityné képe

#1. Hozzászólás Aki szereti a kihívásokat,

Aki szereti a kihívásokat, annak tudom ajánlani!Ezeket a helyeket jártuk végig. Szakvezetővel, nagyon sok kanyont bejártunk, végigmentünk a Hernád áttörésen.Cingovban egy JEKA házban volt a szállásunk.Nagyon szép élményekkel jöttünk el. Sok sikert a túrához! Üdv:Margitka