A Rákóczi-túra: Füzértől Regécig

A Rákóczi-túra első két napjának történéseit és útvonalát mutatjuk be Füzértől indulva Regécig bezárólag. Sok hasznos tanács fotókkal illusztrálva. Vágjunk hát bele!

1. nap: Füzér - Telkibánya

Füzérről indulunk a település központjából. Innen először egy bitumenezett úton kaptatunk felfelé az autós parkolóig, majd a módosított - a közeli szép tisztás elkerülő - útvonalon haladunk a szép erdős hegyoldalban egészen a Füzéri-vár bejáratáig. A felső szakaszon már jól kivehető a semmihez sem fogható körpanoráma egyes részletei. A szikla oldalában nyáron siklók napoznak, tavasszal védett virágok festik színesre a hegyoldal köves részeit. A várbelépő megfizetése után a várban tekereghetünk és élvezhetjük a középkori hangulatot. Az utóbbi időben felgyorsultak a felújítási munkálatok, melynek eredményeként látványos vártornyok emelkednek magasba.

Füzéri-vár

A büszkén lobogó magyar zászlót az információs tábla szerint a Nemzeti Érzelmű Motorosok adományozták a várnak. Elbeszélgetve a vár kapusával - és egyben a tiszteletbeli várkapitányával - a jövőbeli tervekről tudhatunk meg többet. Ezek szerint szeretnének vendéglátóegységet és szállást is kialakítani a későbbiekben. Ezen folyamatokat - mint ahogy az általában lenni szokott - természetesen két dolog hátráltatja: a felújítási munkálatok és ásatások, nomeg a hivatali bürokrácia útvesztői.

A várból leereszkedve jobb kézre feltűnik a szlovák tájház is, mely megér egy rövid kitérőt.

Füzéri tájház

A falu központjában vagy már a várban is lehetőségünk lesz bélyegezni. A központot elhagyva jobbra követi a piros jelzés a kis utcácskát. Vissza-visszatekintve egyre inkább kirajzolódik a falu felé magasodó vár. Kiérve a faluból enyhe emelkedő következik, mely nem sokáig tart. Innen ereszkedésbe kezdünk. Pár perc gyaloglást követően erdős rész kezdődik. Itt különösen figyeljük a jelzést, mivel a turistaútvonal nem követi tovább az erdészeti utat, hanem jobbra (egyenesen tovább) hirtelen sűrűbb bokros közé vált. Ritka erdőben gyalogolunk enyhe lejtőn, míg el nem érjük a Toroki erdészházat. Rácsatlakozunk a Hollóháza felé tartó műútra. Rövid gyaloglás után feltűnik a helység névtáblája. Beérve a faluba bal kézre a szebb napokat is megért Porcelángyár épülete emelkedik, mellette a gyár múzeumába érdemes betérni. Itt bélyegezhetünk is.

Hollóháza porcelánmúzeum

A megszállott természetjárók az műutat követve felgyalogolhatnak az Országos Kéktúra nullkilométeres emlékművéhez is. Innen indul az OKT majd’ 1200 kilométeres szakasza.

A porcelánmúzeum után kis teret találunk vendéglátóegységekkel. szerencsés esetben nyitva találjunk egyet, ahol némi meleg ételhez és frissítőkhöz is juthatunk. Kövessük tehát bal kézre a dombnak felfelé tovább a piros jelzést. Egy kis tisztáshoz érünk, bal kézre földút halad a hegyoldalnak felfelé. Ne térjünk le erre, hanem a tisztás vonalát követve gyalogolunk tovább, amíg el nem érjük a hollóházi futballpályát. Megállapíthatjuk, hogy kevés csapat edzhet kis hazánkban ilyen festői helyen.

Hollóháza futballpálya

Az útvonal innen tovább emelkedik most már erdős részen. Felfelé haladva gyönyörű szálerdőben bandukolhatunk. A Hármashatárnál elérjük aznapi utunk legmagasabb pontját. Itt megint figyeljük a jelzéseket, mert a dózerútról letérve bal kézre kell követnünk egy kisebb csapást. Az út folyamatos ereszkedésbe kezd. Turisták által kevésbé járt területre érkezünk. Az erdő csendjét csak egy-két vad vagy erdészeti dolgozó munkájának zaja töri meg. Az turistaút néhány itteni szakaszon nehezen kivehető, aljnövényzettel borított, szorítkozzunk folyamatosan térképünkre és a jelekre!
Kiérve az erdőből hirtelen elénk tárul  a Telkibányai-völgy. Követve egy erdészeti utat ismét figyeljük bal kézre a letérés lehetőségét, mely egy rövid gyaloglást követően kivezet minket a Pálháza felől érkező műútra. Jobbra vesszük az irányt, míg be nem érünk e páratlan fekvésű településre.

Telkibánya

Jobb kézre hamar meglátjuk a múzeumot, ahol lehetőség nyílik pecsételésre. Ha itt nem, akkor a falu másik végében kell ezt a postán eszközölnünk, vagy valamelyik vendéglátóegységben, panzióban is megtehetjük)
Javaslatunk alapján itt véget ér az első szakasz, érdemes a faluban megszállni és rövid esti sétára indulni.

2. nap: Telkibánya - Regéc

Reggel továbbra is a piros turistajelzést követve a falu központjából elérünk egy komolyabb emelkedőig. Gyönyörű szálerdőben gyalogolunk, melynek végén elérjük a Potácsházat. A ház kulcsosházként üzemel. Ne felejtsük el fényképpel dokumentálni ezt a megállópontot sem!

Potácsház

Miután átkeltünk a patakon, figyelmesen kövessük az egyre sűrűbb erdőben a jelzéseket, mert ez a szakasz egyike a könnyen elvéthető útvonalaknak! Ha ügyesek voltunk, jutalmunk a fák között feltűnő Pálos Kolostorrom.

Pálos kolostorrom

A rom mai állapotában is lenyűgöző. Mellette állva elindul az ember fantáziája, hogy milyen lehetett az épület, amikor még szerzetesek lakták azt. A fényképes dokumentálást követően a  Kis-patak szegődik mellénk egy hosszabb szakaszon. Hol bükkösbe, hol tölgyesben, hol pedig fenyvesben gyalogolunk, miközben bal kézre a patak kíséri utunkat. hirtelen balra fordul az út, átkelünk a patakon, a túlpartján kellemes kialakított pihenőhely fogad. Rövid szusszanás után folytatjuk utunkat. Rátérünk egy erdészeti útra, tisztás követi lépteinket. A végén tábla figyelmeztet a helyes további irányra. Balra nekifordulunk túránk egyik legmeredekebb emelkedőjének. Leküzdve a métereket jutalmunk az Amadé vár romja lesz. Az itteni védett szikla magaslatáról páratlan kilátás nyílik az északi Zemplénre, ahonnan egész a Nagy-Milic tömbjéig elláthatunk.

Kilátás az Amadé várrom szikláiról

Az útvonal a gerincet követi tovább egészen a Cicés-rétig. A ritka szálerdőben fel-feltűnik a Hernád-medence. Itt már a nem túl szép emlékű Borsó-hegy oldalában lépegetünk.

2006. január 19-én az esti órákban Pristinából Kassára tartó AN-24 típusú szlovák katonai repülőgép - helyi idő szerint 19 óra 38 perckor - tisztázatlan körülmények között, fedélzetén szlovák nemzetiségű békefenntartó katonákkal és a személyzettel, a légi irányítás radar képernyőjéről eltűnt. A baleset a 783 méter magas Gergely-hegytől nem messze, a Borsó-hegyen következett be. A roncsok fákkal sűrűn borított területen kb. 1800 m2-en szóródtak szét. A gép több száz méteres hosszban és mintegy harminc méteres szélességben tarolta le a fákat, miközben a fatörzsek összegyűrték, -törték a gép szárnyat, törzsét és a fa és a fémtörmelék együtt égett, miután minderre ráfröccsent a belobbanó üzemanyag. A fa és fém e gyilkos darálója okozhatta a legtöbb ember halálát.

A baleset helyén emlékmű áll, melynek eligazító táblái feltűnnek a turistaútvonal mellett is. Pár perces gyaloglást után jobb kézre a piros háromszög jelzését követve a Sólyom-kő panorámája, kitett sziklái feledtetik e szomorú emléket.

Panoráma a Sólyom-kőről Hejce közelében

Nem is túl messze Hejce festői falucskája tűnik fel, távolabb a Hernád-völgye tárul a szemünk elé. Balra tekintve a Regéc környéki hegyekben gyönyörködhetünk. Mivel jó pár kilométer vár még ránk, tovább is indulunk a piros jelzésen, míg kb. 2 km-es ereszkedést követően elérjük a bővizű Fehér-kutat.

Fehér-kút a Zemplénben

Az igényesen kialakított pihenőhely mellett erdészház áll. Innen egy rövid szakaszon erdészeti műúton kanyargunk tovább, míg el nem érünk egy jobbkezes letérést. Itt szintén erdészeti utat követünk, jobb kézre szép bükkös, balra a Bán-hegy lápára, majd a Kerek-hegyre nyílik korlátozott rálátás. Feltűnik jobb kézre egy gyakran használt vadászles, majd az enyhe emelkedőt követően felérünk a Nagy-Szár-kő melletti hágóba. Újabb ereszkedésbe kezdünk. Itt figyeljük sűrűn a jelzéseket, mivel sok egymásba torkolló és egymásból nyíló erdészeti úton vezet utunk. Ezt követően feltűnik a távolban a Regéci-vár sziluettje, és lassan megmutatja magát a történelmi Regéc falucskája is.

Regéci-vár

Beérve a településre jobbra fordulunk, ahol rövid szakaszon az OKT útvonalával közösen halad majd a Rákóczi túránk egy kis szakasza is. Elérkeztünk tehát 4 napos kalandunk feléhez, itt mindenképp időzzünk el a faluban, pecsételjünk a helyi kocsmában, presszóban vagy az OKT pecsétjével, ami jelenleg a Veronika panzió mellett található. Élvezzük tehát a helyiek vendégszeretetét egy hangulatos szálláson vagy a faluban!