Hogyan táplálkozzunk a hegyen?

Sokan úgy gondolják, hogy ha nekiindulnak egy hegyi túrának, akkor elég berakni pár szendvicset meg egy üveg italt, és máris felkészült az útra. Aki ettől tudatosabban akarja megoldani ezt, annak ajánjuk alábbi jótanácsainkat. A túrázás igen nehéz fizikai terheléssel jár. Nem meglepő tehát , hogy egy nehezebb túrán egy átlagos napi energiabevitel hatszorosát is felhasználhatjuk!


Milyen egy ideális élelmiszer a hegyen?
Nem romlandó, könnyű, jól szállítható és tápláló.

Más ételek vigyünk különböző évszakokban? Igen. Nyáron szárazabb, zsírszegényebb ételeket érdemes fogyasztanunk. (pl. méjkrém, soványabb sajtok) Télen zsírban gazdagabbakat válogassunk össze. (pl. kolbász)

Mit igyak? Legpraktikusabbak a citromos ízesítésű vagy sima ásványvizek ásványi tartalmuk és jó szomjoltó képességük miatt. A rostos gyümölcslevek szintén hasonló jó tulajdonságokkal rendelkeznek, de kerüljük a szénsavas űdítőitalokat.
Érdemes - főleg nyári melegebb időszakban - 2-3 liter folyadékkal számolni hosszabb túra esetén. Ez hűvösebb időszakban 1 liter körül van. Amennyiben menedékház is útba ejthető, úgy a megfelelő folyadékbevitelt ott is megoldható, így kevesebb italt "cipelünk" magunkkal. Némely hegyvidéken rengeteg patak és tengerszem található. Ezek vize azonban nem mindig akalmas a szomjoltásra, mivel ásványokban rendkívül szegény vizekről van szó. Ilyen a hazai túrázók által kedvelt célpont pl. a közeli Magas-Tátra területe is. Senkinek nem ajánljuk tehát, hogy ezekből töltse meg kulacsát.

Mit egyek? Standard étel a szendvics és kötelező tartozék a "csúcs csoki". A csokoládé a nagy energiatartalom miatt amúgy is fontos eleme egy gyalogos körútnak. Nagyobb terhelést igénylő túra esetén különösen ajánlott pár energiaszelet, esetleg szőlőcukor. Aki csökkenteni akarja a hátizsák sólyát, annak ajánjuk ezeket az energiaszeleteket. Praktikusak a különböző müzliszeletek is, hiszen súlyukhoz képest rengeteg energiát nyerhetünk elfogyasztásukkal.
Ha konzervet viszünk magunkkal, figyeljünk oda, hogy ezek tetején legyen önálló nyitó rész is, így nem kell bajlódnunk a konzervnyitóval.

És mi a helyzet a gyümölcsökkel? Mindenképp célszerű vinni magunkkal valamilyen gyümölcsöt a vitaminpótlás miatt. Legalkalmasabb az alma, körte, banán, Ezeket könnyű fogyasztani és nem törnek össze a hátizsákunkban, mint pl. egy fürt szőlő. Ezen kívül megtöri a viszonylag egyhangú szendvics-energiaszelet párosítást is.

És ha én melegételre is vágyom? Amennyiben menedékház is esik utunkba, érdemes elfogyasztani ott egy meleg levest, vagy valamilyen melegételt. Gyakran már a hangulatáért is érdemes megállni egy-egy ilyen házban.