Mielőtt gerinctúrára indulnál az Alacsony-Tátrába I. - a ruházat és a hátizsák

Az Alacsony-Tátra egy olyan hegy, amit bárki elérhet, "megmászhat", keresztül mehet rajta, így kisgyermekektől kezdve nyugdíjasokon át bármely korosztállyal találkozhatunk ott, de tapasztalatra akkor is szükség van, ha úgy döntünk: végighaladunk a gerincén.

Bakancs

A tapasztalat alatt értem azt, hogy nem árt, ha már előtte részt vettünk pár több napos "ottalvós" túrán, mert a zsákot cipelni kell, ha tetszik, ha nem, a talpunk meg egy idő után sajogni fog. Tenni ellene nem tehetünk semmit, és nem hiszem, hogy lehet rosszabb annál, ha pont a civilizációtól távol a rossz felszerelésből következően egy olyan kellemetlenség ér minket, hogy pl. nem tudunk tovább menni, mert a bakancs annyira nyomja a kislábujjunkat, hogy az pokolian fáj. A jó bakancs kiválasztása, megtalálása rendkívül időigényes és ami még ennél is szörnyűbb, hogy nagyon-nagyon drága, de ha az a hobbink, hogy túrázunk, ráadásul rendszeresen, akkor kijelenthetjük: megéri! A választék szerencsére bőséges, már nem kell 63M katonai surranóban mennünk túrázni, bár vannak még fanatikusok, de ők megérdemlik, szenvedjenek csak:-) A jó bakancs a felszerelésünk mondhatni legfontosabb eleme. Az Alacsony-Tátra valóban alacsony a Himalájához képest, de nem szabad lebecsülni semmiképpen sem. A bakancsunk talpa legyen kemény, szellőzzön jól és lehetőleg legyen vízálló. Ez együtt szinte lehetetlen követelmény, pláne, ha még azt is hozzáteszem: kevés varrás legyen rajta. A túraboltokban kapható húsz- harmincezer forintos kategória remek választás egy kisebb túrára, de az Alacsony-Tátra komolyabb terep, ide már valamivel minőségibb topánka javallt, persze sima tornacipőben is teljesíthető a túra, saját szememmel láttam, hogy közönséges tornacipőben nyomult egy lányzó, mert a bakancs feltörte a lábát, de ha tehetjük vegyük meg a minőségi bakancsot, kevés varrással, kemény talppal, jól szellőző kialakítással és vízálló, szellőző vagy ún. lélegző béléssel ellátva. A túrabakancsok A-tól D kategóriáig vannak osztályozva a sima, vízszintes "városi tereptől" egészen a magashegyi, gleccser túrák igényeihez mérten. Nyilván, ha városban akarunk bóklászni, akkor nem foguk venni egy D kategóriás, hágóvas felcsatolására is alkalmas magashegyi túrabakancsot, mert kényelmetlen lesz, de ez fordítva is igaz, gleccser-tárázni sem mehetünk utcai cipőben. Nekünk az Alacsony-Tátrába egy BC kategóriás bakancsra lesz szükségünk, ami a rossz hegyi utakon is megállja a helyét a lábunkon. em vagyok suszter, így nagyon a részletekbe nem óhajtok belemenni, de több olyan túraboltokban kapható márka létezik, amit szívből ajánlhatok. Az egyik ilyen, ami nekem is van, az a Meindl. Egy BC kategóriás Meindl bakancs 50-60.000 forint között van. Választék van bőven, az eladók is biztosan segítenek a választásban, a lényeget leírtam, a Te döntésed, hogy melyiket, de indulás előtt feltétlenül taposs bele a bakancsodba egy pár kilométert, hogy betörve kezdhess neki a gerinctúrának. A legelső gerinctúrámat tavaly egy olcsó Kefas bakancsban nyomtam le. Természetesen nem mentem keresztül az egész Alacsony-Tátrán, mert nem bírtam. A lábfejem másfél hétig volt felduzzadva, a talpam állapotáról meg inkább nem írok, de higgyétek el, tényleg kell a kemény talp és fontos a jó minőség.

Túrazokni

A bakancsról nagyjából ennyit, de a lábunkon kívül még más is belekerül a bakancsunkba, pontosabban a lábunkra és csak aztán a bakancsunkba, és ez a zokni. Tapasztalatlan túrázók egészen elvont praktikákat képesek ráerőltetni szintén tapasztalatlan túratársaikra, hogy miként akadályozható meg a láb "bepállása". Hallottam már pamut zokni neylon zokni párost. A pamutzoknira kell húzni a neylont vagy fordítva, esetleg két neylon vagy két pamut, stb... esetleg a jobblábra neylon a balra pamut:-) na jó utóbbival csak vicceltem, de tényleg durva elképzelések és "megoldásokat" eszelnek ki egyesek, holott, manapság bármely, de tényleg bármely túraboltban kapható sima túrazokni. Ez kiadás, de meg kell venni, ezen nem szabad spórolni. Sajnos 2-3000 forint, de akár 3-4 nap is megtehető egyetlen zokniban és bármennyire izzadós a lábunk, a 4. nap végére is zokniszagú marad a zoknink, mert annyira jól elvezetik az izzadtságot. Én azt javallom; hanyagoljuk a piaci, teszkó gazdaságos 20-as csomagban csak 399.- kategóriájú zoknikat. Én a Lorpen zoknikra esküszöm, de választék szerencsére itt is van bőven, télen vastag, nyáron vékony zoknit használjunk, de vannak olyan ismerőseim, akik nyáron is vastag zoknit használnak, mert az jobban szívja magába az izzadtságot. Zokniból mindig legyen nálunk egy tartalék pár!

Nadrág

A felszerelésünk következő fontos darabja a nadrág. Nyár révén mi sem természetesebb viselet a rövidnadrágnál. Szerintem, bár ez a véleményem nagyon szubjektív, de rövidnadrágban túrázni kifejezetten ostobaság. Arra tényleg jó, hogy felmenjünk vele a János-hegyre, ott a kilátóban körbesétáljunk, majd lelibegőzzünk, de túrázni rövidnadrágban nem nekünk való;) Egy jól szellőző, könnyen száradó hosszúnadrág a megfelelő viselet. Elsődlegesen a Nap ellen kell, hogy védjen. A választék itt is bőséges, arról azonban tájékoztatlak, hogy a Gore-tex nem jó nyári túranadrágnak, ugyanis annyira azért nem szellőzik, hogy az izzadság egyből elpárologjon a vízhatlanság meg most nem feltétel, bár nyári túrán jó ha van nálunk egy esőnadrág. A nadrág kiválasztása tényleg nem bonyolult. Alapfeltétel nyáron: legyen hosszúnadrág, szellőzzön jól, legyen strapabíró. Ajánlott magunkkal vinni egy könnyű váltónadrágot, ha a rendes túranadrágunk mondjuk elázna. Abban az esetben, ha mégis a rövidnadrág mellett döntenénk, naptejjel akkor is kenjük be magunkat, ha éppen indulás előtt úgy néz ki esni fog az eső.

Technikai felső, thermo pulóver

Hosszú éveken keresztül nem lehetett meggyőzni arról, hogy a pamutpólónál is van jobb, márpedig a műanyag. Ez valamiért nálam olyan dolog volt, hogy a természetbe természetes anyagból készült holmikban menjünk, mert az természetes érzés vagy nem is tudom, de annyi biztos, hogy a túra minősége kategóriákkal válik jobbá, ha az ember ráveszi magát arra, hogy technikai pólóban menjen. Maga az állóképesség is javul a technikai pólótól, mert a közérzet lesz jobb azzal, hogy nincs izzadságszag, háton lefolyó verejték, megállásnál fázás a szélben, ahogyan a vizes pólónkat hűti a technikai felsőszél, stb... Nem azt állítom, hogy kötelező darab, de egy hosszú ujjú technikai póló (kerékpáros boltokban kapható) legalább kipróbálása erősen ajánlott. Természetesen tartalék póló legyen nálunk, az viszont mindegy milyen minőségű, mert csak addig lesz rajtunk, ameddig meg nem szárad a technikai pólónk. Pulóvernek a klasszikus thermo pulcsit ajánlom. A thermopulcsi még vizesen is melegít, nagyon könnyű, kicsire összecsomagolható, viszonylag tartós és hozzávetőlegesen olcsónak mondható, ráadásul este párnának is kiváló holmi. Kapni mindenhol lehet, nem csak túraboltokban. Ebből az olcsó kínai is megfelel, mert ugyanaz, mint a drága Kínában gyártott francia. Persze ízlések és igények itt is eltérőek lehetnek, lényeg az, hogy thermo pulover legyen. Alapvetően az a tapasztalatom, hogy egy komplett váltóruházatot érdemes magunkkal cipelnünk.

Esőkabát

Bármennyire is szomorú, de tény; bármikor eleredhet az eső. Ilyenkor hamar kell cselekedni, mert bőrig ázhatunk. Mostanság kezdek megbarátkozni az olyan poncsókkal, amik nagy túrazsákos túrázóknak lettek megalkotva. Túrázni még nem túráztam olyanban, csak a túrapartnerem, de elmondása szerint esőkabátszuper, szerintem egy baj van vele, hogy nagy szélben fogni kell az alját. Áztató esőben viszont tényleg jónak tűnik... A klasszikus vagy mondjuk úgy; számomra hagyományos felszerelés, az esőkabát. Lehet kapni olcsó esőkabátot is meg drágát is. Az olcsókkal az a baj, hogy beleizzad hamar a túrázó, a drágákkal meg az, hogy tényleg drágák, viszont szellőznek rendesen, ami viszont jó. Lehet, ezzel telik be a pohár és nem olvasod tovább a cikket, de a drágább megvétele a javallott. Sokat, rengeteget számít, ha az esőkabát szellőzik;) Az esőnadrág is van ilyen fontos, de a legfontosabb a felső test védelme. Szerencsére az esőöltözetünket nem kell duplán magunkkal cipelnünk, de feltétlenül legyen nálunk, fontosabb, mint a váltó-alsógyata megléte!

Túrazsák

Amibe pakolunk, a túrazsák legalább annyira kényes téma, mint a bakancs, mert nagyon kellemetlen érzés lehet egy rossz zsákkal túrázni. A méret megválasztása, azaz, hogy hány literesre lesz szükségünk nagyban függ attól, hogy hány napra megyünk és az évszaktól is, hiszen télen több és vastagabb holmit kell magunkkal vinnünk. A nyári 3-4 napost túrákhoz elegendő egy 60 literes zsák is, de abba "okosan" kell pakolni, ami azt jelenti, hogy esetleg hasznos holmikat kell otthon hagynunk, de ez lehet, nem is árt, mert így nem pakoljuk túl a zsákunkat "kacatokkal" tehát kisebb súlyt kell vinnünk. Nagy zsákba lehet keveset pakolni, kis zsákba viszont nem lehet sokat. Ha több napos túrára megyünk, ráadásul kint alvással, azaz nem turistaházban, akkor egy minimum 60 literes hátizsákra szükségünk lesz a nyári túránkhoz, de nem gond ha mondjuk 70 vagy 80 literes... legalább minden belefér;) Sokan a derékaljukat is szeretik a zsákba tenni, mások meg "felaggatják" a zsákjukat, a hálózsákot is kivülre rakják. Idehaza kell kitapasztalni, hogy mire van szükségünk, ebben nem lehet segíteni, mindenki maga döntse el, de egy biztos, nagy túrazsákra biztosan kell. A zsákok technikai kialakítása rendkívül változatos, ennek részletes leírásába a szakértelem hiánya miatt nem mennék bele, de saját tapasztalatom az, hogy a merev csípőpánt nagyban megkönnyíti a teher cipelését. Nekem egy keresztmerevítős 65 (+10) literes Deuter hátizsákom van, aminek a minőségével, kényelmességével és pakolhatóságával tökéletesen megvagyok elégedve. Nagyon drága egy ilyen hátizsák, talán szükségtelennek tűnik, de ha évente mondjuk legyalogolunk 150-200 kilométert, akkor már tényleg nem mindegy, hogy mi van a hátunkon és nyilván az sem, hogy mi van a lábunkon.

A következő részben a zsák pakolásáról és az alvófelszerelésről (hálózsák, derékalj) fogok írni.